آشنایی با محله های تهران – دیزج بالا(قسمت دوم)

2K
اجاره آپارتمان مبله تهران
امروزه بسیاری از مسافران اجاره آپارتمان مبله تهران را در الویت قرار می دهند. خوانندگان گرامی می توانند برای سهولت در اجاره آپارتمان مبله تهران با ما تماس بگیرند.
نام دختر، مرصع خانم و نام پسر کیکاووس بود. وجه تسمیه ی قصر کاووس نیز همین پسر بود. از باغ های معروف این روستا می توان به حسن‌آباد متعلق به محمدحسن خان اعتمادالسلطنه و همچنین باغ‌ ملک اشاره کرد.
گفته شده که باغ ملک در واقع همان باغ نصر الدوله بوده که بعدها به تملک حاجی ملک التجار درآمد.
از دیگر مالکان اصلی این زمین ها می توان به سلطان احمدمیرزا پسر فتحعلی شاه، نصرالدوله فرمانفرما، میرزانصرالدوله صدرالممالک، مجدالدوله داماد ناصرالدین شاه شوهر فخرالدوله که باغ او به دوقلو معروف بود، سلطان علی‌ خان وزیر دربار، الهیار صالح و حسنعلی خان وزیری اشاره کرد.
به مانند اکثر روستاهای کشور، شغل افراد این روستا نیز باغداری و دامداری بود که البته آب و هوا و موقعیت جغرافیایی مناسب نیز این عامل را تقویت کرده بود. از جمله علفزارها و چراگاه های دامهای این منطقه می توان به سرچال کوچک، سرچال بزرگ، چالیزون، سیالیز، کلکچال، پیازچال، چال او و یخچال اشاره کرد.
فروشگاه افراد این منطقه تجریش بوده که البته به دلیل کم بودن مشتری معمولا فروختن محصولات بسیار مشکل بوده است.
هر جا که آب باشد مردم برای زندگی به آنجا روی می آورند.
 آب این روستا نیز از چند رودخانه و قنات و همچنین چند چاه و استخر و آب انبار تامین می شد. فردی به نام همدانی درباره ی آب و منبع تامین آن در این روستا توضیحاتی می دهد.
وی می گوید که نهر آب کوه و نهر امامزاده قاسم بخشی از اب روستا را تامین می کرد. وی همچنین می گوید که نهر آب کوه از رودخانه های دربند و گلابدره سرچشمه می گرفته ک آب نهر امامزاده نیز از رودخانه ی دربند سرچشمه می گرفته است.
ایران ماوا با اجاره آپارتمان مبله تهران همراه شماست.
 آب این دو رودخانه هایی که تا کنون نام برده شد، به روستاهای دیگری غیر از امامزاده قاسم نیز می رسید که از بین آنها می توان به جماران، دزاشیب و چیذر اشاره کرد. نحوه ی تقسیم کردن  این رودخانه ها بین روستاها به صورت ساعتی و میزان زمینی بود که هر یک از روستاها دارا بود.
 میرآب های معروف این رودخانه ها سه برادر بودند به نام های: سید میرزا، سید ابوالقاسم و سید محمدباقر. منبع آب آشامیدنی امامزاده قاسم، علاوه بر رودخانه ها از قنات ها تامین می شد. قنات های معروف عبارت بودند از قنات‌های باغ‌ ملک، باغ حسن‌آباد، معتمدالسلطنه، ده، باغ حاجی محمد مهدی، باغ کهنه، باغ اویسی، باغ شرکاء، باغ انجیری شامل 3 رشته قنات، باغ دکتر شکوه، باغ نخجوانی، منزل کربلایی علی، منزل کربلایی رمضانعلی، منزل حاجی میرزا علی‌محمد لاریجانی، منزل حاجی سید مرتضی لاریجانی و قنات آبک.
در بالاتر به اسم شخصی به نام همدانی اشاره شد. وی همچنین به مساجدی اشاره می کند که در محله ی امامزاده قاسم رفته رفته ساخته شده اند. از جمله: مسجد ده یا مسجد حاجی سیدجلال، مسجد گذر پایین، مسجد گذر بالا، مسجد سرآسیاب، مسجد گذر رودخانه، مسجد قنات و مسجد کوچه‌باغ. علاوه بر این مسجدها یک تکیه در این منطقه نیز بوده است.
برای اجاره آپارتمان مبله تهران با ما در تماس باشید.
برخی از ساکنان این منطقه را مهاجران مازنی تشکیل می دهند. برخی از آن ها نیز بر و برخی دیگر نیز آذری می باشند. در دوران رضا شاه تنها خاندان غیر بومی این روستا را طایفه ی قریب تشکیل می دادند.
 علاوه بر آنها افراد غیر بومی دیگر آنهایی بودند که در فصل گرما به این منطقه می آمدند. طایفه های بومی این منطقه نیز عبارت اند از: اسفندیاری، ایجادی، وزوایی، قاسمی، قادری و سادات قادری. با این حال بیشترین مهاجران آبادی را آذری ها و لرها شامل می شوند. آنها از دهه ی 1350 در محله ی امامزاده قاسم ساکن شده بودند.
اگر خواهان اطلاعات بیشتر درباره ی این محله هستید، می توانید به آنجا بروید و با ریش سفیدان محله به بحث و گفتگو بپردازید.
ایران ماوا مرکزی مطمئن برای اجاره آپارتمان مبله تهران در سفرهای شما به پایتخت.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست