آشنایی با دانشگاه امام صادق تهران

7K
اجاره سوئیت مبله در تهران
کشورمان ایران دارای تاریخ بسیار زیاد و قابل توجهی است و همین عامل و عوامل بسیار دیگر باعث شده تا ایران بعنوان کشوری فرهنگی به حساب بیاید. ایران دارای مراکز فرهنگی بسیاری می باشد که از جمله این مراکز می توان به دانشگاه ها اشاره کرد.
شرایط ثبت نام دانشگاه امام صادق
بسیاری از این دانشگاه ها دولتی و تنها از طریق کنکور سراسری اقدام به پذیرش می کنند و برخی دیگر نیز غیر انتفاعی و بعضا نیز دانشگاه های مصاحبه دار هستند. اکثر دانشگاه های مصاحبه دار ابتدا از طریق کنکور سراسری متقاضیانی با رتبه های مورد نظر را انتخاب می کنند و سپس از بین آنها کسانی را که واجد شرایط هستند را می پذیرند. دانشگاه های مصاحبه دار ایران عبارت اند از:
  • دانشگاه امام حسین (ع)
  • دانشگاه امام علی (ع)
  • دانشگاه امام صادق (ع)دانشگاه امام صادق یکی از دانشگاه های دارای شرایط خاص ایران است که در شهر تهران قرار دارد.
آدرس دانشگاه امام صادق تهران
این دانشگاه در نقطه ای بسیار سبز از منطقه ی سعادت آباد قرار دارد. ویژگی خاص دانشگاه امام صادق ترکیب کردن رشته های معمول در دانشگاه ها با علوم دینی اسلامی می باشد. هدف تاسیس این دانشگاه تربیت دانش آموختگانی با توانایی علمی بالا در رشته های مختلف با دانش دینی برای اداره ی کشور می باشد. محدوده ای که این دانشگاه در آن فعالیت می کند مربوط به قبل از انقلاب می باشد و در آن زمان بعنوان شعبه مطالعات دانشگاه هاروارد مورد استفاده قرار می گرفته است.
ریاست دانشکده امام صادق
آیت الله محمد رضا مهدوی کنی، رییس سابق دانشگاه صنعت نفت، درباره ی این دانشگاه فرمود که: دانشگاه امام صادق در تلاش است که به دانشگاهی اسلامی و پایگاه علمی و تربیتی جهان اسلام تبدیل شود.
ریاست دانشگاه صنعت نفت تا اواسط سال 1393 بر عهده ی محمدرضا مهدوی کنی بود. با درگذشت وی در همین سال ریاست دانشگاه برای مدتی محدود به دست پسرش یعنی محمد سعید مهدوی کنی افتاد. تا سال 1397 و در مهرماه همین سال محمد سعید ریاست دانشگاه را عهده دار بود.
پس از آن به دنبال حکمی که صادق آملی لاریجانی، رییس هیات امنای دانشگاه فرستاد ریاست دانشگاه به دست حسین علی سعدی افتاد. البته دوره ی ریاست وی نیز سه ساله است که همچنان ادامه دارد.
دانشگاه از چه موسساتی حمایت می‌کند؟
از جمله موسساتی که دانشگاه امام صادق را از لحاظ مالی حمایت می کنند می توان به مجموعه کارخانجات نساجی جامعه،کارخانه داروسازی حیان، پاساژ نور و میلاد نور در تهران، کمک‌های دولتی و تعدادی از بازاری‌های تهران اشاره کرد. این دانشگاه یک دانشگاه غیر انتفاعی است اما هیچ شهریه ای از دانشجویان دریافت نمی کند.
امکانات و شهریه دانشکده امام صادق
امکانات رفاهی این دانشگاه تماما رایگان هستند. هزینه ی تغذیه ی دانشجویان این دانشگاه تفاوتی با هزینه ی تغذیه دانشگاه های دیگر ندارد.
دانشجویان این دانشگاه به رده های مختلفی تقسیم می شوند که از رده های ب و ج شهریه دریافت می شد. بعدها که این روش مورد انتقاد قرار گرفت دانشگاه سیاست جدیدی در پیش گرفت که در پی آن از سال 1396 دانشگاه اقدام به پذیرش دانشجو در گروه الف بصورت رایگان در مقطع دکتری نمود.
برای تحصیل در مقطع دکتری این دانشگاه، متقاضیان باید نمره ی حداقل 20 را در زمینه ی پژوهشی دریافت کنند، با گذر از این مرحله می توانند وارد رقابت با سیر متقاضیان شوند. البته ناگفته نماند کسب نمره ی 20 در این مقطع، امری بسیار دشوار می باشد.
اولین دانشگاه ایران پس از انقلاب
دانشگاه امام صادق نخستین دانشگاهی است که پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران و در دورهانقلاب فرهنگیتأسیس شد و در سال ۱۳۶۱ شروع به کار کرد.<br> بنای نخستین این مؤسسه متعلق بهدوران پهلویاست. دانشگاه امام صادق در محلی تأسیس شد که قبل از انقلاب بهدانشگاه هارواردتعلق داشت و دروس حوزه مطالعات مدیریت با نظارت استادان دانشگاه هاروارد در آن تدریس می‌شد و تحت عنوان مدرسه عالی مدیریت فعالیت می‌کرد.ساختمان دانشگاه توسط «مهندسین مشاورعبدالعزیز فرمانفرمائیانو همکاران» به سرپرستینادر اردلان طراحی شده‌است.
علاوه بر اشغال این مکان، باغ مجاور این دانشگاه نیز به عنوان منزل شخصی محمدرضا مهدوی کنی مورد استفاده قرار گرفت. علاوه بر این برخی مسئولان دیگر این دانشگاه نیز در این مکان ساکن شدند.
برنامه هایی برای تاسیس دانشگاهی که در کنار رشته های معمول دروس حوزوی را نیز آموزش دهد از سالهای پیش از انقلاب پبش آمده بود و در این زمینه افرادی چون مرتضی مطهری، محمد بهشتی، محمد جواد باهنر، محمد رضا مهدوی کنی و سید محمود طالقانی و دیگران مباحثاتی داشتند.
این ایده پس از انقلاب اسلامی پیاده شد و در سال 1361 و در حین ارائه ی انقلاب فرهنگی به وقوع پیوست.
 
هدف تاسیس دانشگاه امام صادق تهران
هدف اصلی از ایجاد این دانشگاه فراهم کردن محیطی برای تحقیق درباره ی علوم اجتماعی و انسانی در حسن توجه به مبانی اسلامی می باشد. که نتیجه ی این امر تربیت اشخاصی متخصص برای حل مسائل کشور می باشد. چند سل بعد از تاسیس دانشگاه یعنی در سال 1384، رهبر با مسئولین دانشگاه دیداری داشت که در طی آن تاکید بسیاری بر تولید علم به عنوان وظیفه ی اصلی این دانشگاه داشت. پس از این دیدار اهداف دانشگاه دچار تغییراتی شد تا جایی که شعاری تحت عنوان تربیت اسلامی و مرجعیت علمی برای دانشگاه در نظر گرفته شد.
 
هیئت امنای دانشگاه
از زمانی که دانشگاه امام صادق تاسیس شد افراد بسیاری در مناصب مختلف آن دارای پست و مقام بودند که به دلایل مختلفی از این پست ها برکنار شدند. از جمله این افراد می توان به:
محمد رضا مهدوی کنی، سید علی خامنه‌ای، محمد امامی کاشانی، ابراهیم امینی، محمدعلی نوید، سید رحیم خانیان، حسینعلی منتظری، نوری همدانی، معینی، محمد یزدی و اسرافیلیان اشاره کرد.
 اعضای نامبرده از هیات امنای دانشگاه بودند که در این بین محمدرضا مهدوی کنی ریاست دانشگاه را طی دوره ای بر عهده داشته است. وی دومین فردی بوده که بر دانشگاه امام صادق ریاست می کرده است. اولین رئیس دانشگاه امام صادق حسینعلی منتظری بود که پس از قضیه ی خلع وی از جانشینی رهبر، وی از این سمت نیز استعفا داد و مسئولیت خویش را به آیه الله مهدوی کنی واگذار کرد.
 از دیگر اعضای هیات امنای دانشگاه امام صادق می توان به علی مشکینی و محمدرضا مهدوی کنی اشاره کرد که مورد اول در سال 1387 و مورد دوم نیز در سال 1393 وفات یافتند.
 
نظارت مستقیم رهبر بر دانشگاه امام صادق
پس از وفات محمدرضا مهدوی کنی، به فرمان سید علی خامنه ای اعضای هیات امنای جدید به ضورت زیر انتخاب شدند: محمدباقر باقری کنی، صادق آملی لاریجانی، سید احمد علم‌الهدی، محمدسعید مهدوی کنی، احمد واعظی، سید عباس موسویان، سیدمصطفی میرلوحی، سید علا میرمحمدصادقی، علی رضائیان و محمدهادی همایون.
دانشگاه امام صادق، بعنوان یکی از معتبرترین دانشگاه های کشور دارای دو پردیس می باشد که یکی از آنها مخصوص برادران است و دیگری نیز مختص به خواهران می باشد.
 
رشته های تحصیلی دانشگاه امام صادق
رشته های تحصیلی پردیس برادران در 6 دانشکده تدریس می شود که عبارت اند از: دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد، دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد، دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی، دانشکده معارف اسلامی و حقوق، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشکده معارف اسلامی و ارتباطات و بخش آخر که مرکز زبان دانشکده می باشد. این بخش متشکل از دو قسمت عربی و زبان های خارجی یعنی انگلیسی و فرانسوی می باشد.
پردیس بانوان نیز دارای 4 دانشکده می باشد که عبات اند از: دانشکده معارف اسلامی و علوم تربیتی، دانشکده معارف اسلامی و فلسفه و کلام، دانشکده معارف اسلامی و حقوق و  دانشکده معارف اسلامی و فقه و حقوق.
 
مصاحبه دانشگاه امام صادق تهران
همانطور که گفته شد دانشگاه امام صادق، دانشگاهی دارای شرایط خاص می باشد و این بدین معنی است که علاوه بر کنکور سراسری، متقاضیان ورود به دانشکده باید مصاحبه نیز بدهند که این مصاحبه بر اساس معیارهای دینی، سیاسی، علمی و اخلاقی می باشد.
کسانی که در دانشگاه این امر را بر عهده دارند علاوه بر مصاحبه ی حضوری به تحقیقات محلی درباره ی فرد متقاضی نیز می پردازند که در این بین به سوابق سیاسی، فرهنگی و اجتماعی وی توجه بسیار دارند.
دانشگاه امام صادق در پذیرش دانشجویان سه معیار را در نظر دارد:
علمی، مصاحبه و تحقیقات محلی.
شرط علمی به این معنی است که تنها افرادی به مصاحبه دعوت می شوند که در کنکور سراسری رتبه ی خوبی از نظر علمی کسب کنند.
در بخش مصاحبه نیز، فرد از جنبه های متفاوتی مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد که از آنها می توان به جنبه های علمی علی الخصوص در موضوع زبان های عربی و انگلیسی اشاره کرد.
از موارد دیگر که شخص در آن مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد می توان به اطلاعات دینی، اخبار روز و اطلاعات سیاسی اشاره کرد.
 
شرایط پذیرش دانشجو
 در تحقیقات محلی نیز، موردی که بسیار حائز اهمیت می باشد گذشته ی فرد از تمامی جنبه های سیاسی، اجتماعی می باشد. پس از طی هر سه مرحله نمره ای کلی به داوطلب تعلق می گیرد که همان نمره ملاک پذیرش دانشجویان می باشد.
 دروس حوزوی در این دانشگاه نقش بسیاری دارند به طوری که پس از ورود دانشجویان، در کنار دروس روزمره به آموختن دروس حوزوی می پردازند.
علاوه بر آن، دانشجویان ملزم به یادگیری دروس انگلیسی، فرانسوی و عربی می باشند. البته انتخاب زبان بستگی به رشته ی تحصیلیشان دارد. تعدادی از دروس حوزوی دانشگاه عبارت اند از: قواعد عربی، فقه، اصول فقه، تدبر و تفسیردر قرآن کریم، فلسفه، اخلاق، اندیشه اسلامی
حجم زیاد دروس حوزوی در دانشگاه امام صادق باعث کاهش یافتن دروس نخصصی نشده استو دانشجویان این مجموعه چیزی در حدود 80 واحد بیشتر از رشته های مشابه در دانشگاه های دیگر آموزش می بینند.
رشه ای دانشگاه امام صادق تماما میان رشته ای هستند و این امر از نام آنها کاملا مشخص است. در این دانشگاه تلاش بر این است که میان آموزه های معارف اسلامی و رشته های تخصصی رابطه ای ایجاد کند تا با استفاده از آن بتواند افرادی را با دانش های روز و در عین حال با اطلاع کامل از آموزه های دینی برای مسئولیت های مهم کشور تربیت کند.
برخی دانشگاه ها تعهد شغلی به دانشجویان خود می دهند یعنی دانشجویان بعد از اتمام دوران تحصیلی مشغول به کار در مراکز مربوطه می شوند.
دانشگاه امام صادق چنین ویژگی ندارد اما به دلیل اینکه دانشگاهی غیر انتفاعی است و تحصیل نیز در آن رایگان می باشد ممکن است بعضا برخی دانشجویان مجبور به پذیرش شغل های پیشنهادی از سوی دانشگاه شوند ولی تا کنون چنین اتفاقی نیفتاده است.
پردیس خواهران در جایی کاملا مجزا از پردیس برادران قرار دارد و ریاست آن را همسر رئیس سابق دانشگاه امام صادق بر عهده دارد.
 
مزایای دانشکاه امام صادق
از جمله ویژگی های دانشگاه امام صادق که در کمتر دانشگاهی سراسر کشور می توان یافت این است که دوران کارشناسی و کارشناسی ارشد در این دانشگاه به صورت پیوسته است. یعنی دانشجویان پس از اتمام دوران کارشناسی، مستقیما وارد دوران کاشناسی ارشد می شوند، بدون اینکه نیاز به کنکور دوباره داشته باشند. البته این ویژگی برای واحد آقایان است.
 واحد خواهران نیز دارای دوران ارشد می باشد اما برای ادامه تحصیل باید کنکور سراسری ارشد بدهند. خوابگاه های این دانشگاه نیز رایگان می باشد. مشاهده کردیم که دانشگاه امام صادق دارای ویژگی های بسیار خوبی می باشد که در کمتر دانشگاهی می توان آنها را مشاهده نمود.
در اکثر دانشگاه های کشور برای اقامت در خوابگاه از دانشجویان مبلغ خاصی دریافت می شود حال اینکه رایگان بودن خوابگاه های این دانشگاه یک نقطه ی مثبت برای دانشجویان به حساب می آید. علاوه بر خوابگاه ها برای جلوگیری از اتلاف وقت، اقامتگاه برای دانشجویان ترتیب داده شده است.
 
فعالیت دانشگاه در کانون‌های مختلف
 دانشگاه امام صادق از جمله دانشگاه های فعال کشور در زمینه ی کانون های مختلف می باشد.
 این کانون های دانشجویی عبارت اند از:
انجمن علمی‌دانشجویی الهیات (شامل سه رشته علوم قرآن و حدیث، فقه و مبانی حقوق، فلسفه و کلام اسلامی) | دارای دو فصل‌نامه علمی‌تخصصی بلاغ مبین، انجمن علمی‌دانشجویی معارف اسلامی و مدیریت | دارای دو فصل‌نامه علمی‌تخصصی، انجمن علمی‌دانشجویی معارف اسلامی و حقوق، انجمن علمی‌دانشجویی معارف اسلامی و اقتصاد، انجمن علمی‌دانشجویی معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دارالقرآن الکریم، انجمن علمی‌دانشجویی معارف اسلامی و علوم سیاسی | دارای دو فصل‌نامه علمی‌تخصصی، انجمن علمی‌دانشجویی زبان‌های خارجی، شناخته شده به‌عنوان فعال‌ترین کانون.
تشکل های دیگری نیز در این دانشگاه فعالیت می کنند که از آنها می توان به دارالقرآن، بسیج دانشجویی، هلال احمر و میعادگاه صباح اشاره کرد. میعادگاه صباح یک تشکل جدید است که مسئول برگزاری اردوهای جهادی و مسائلی از این قبیل می باشد.
دوره های تابستانه ی دیگری نیز زیر نظر  کانون های این دانشگاه  برگزار می شود که از آنها می توان به دوره والعصر، دوره اقتصاددان بصیر، دوره تابستانه زبانهای خارجی و… اشاره نمود.
کانون دیگری زیر نظر این دانشگاه تحت عنوان کانون دانش آموختگان صادق فعالیت می کند که اولین تشکل غیر دانشجویی از فارغ التحصیلان می باشد.
 این موسسه از اجتماع تعدادی از فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق و فارغ التحصیلان موسسه آموزشی رسول صادق تشکیل شده است. این موسسه در سال 1397 موفق ب کسب مجوز شد و هسته ی اصلی این کانون فعلا در شهر اصفهان قرار دارد.
 
فارغ التحصیلان مشهور دانشکده امام صادق
از دانش آموختگان شاخص این دانشگاه می توان به افراد زیر اشاره کرد:
حسام الدین آشنا، حجت الله ایوبی،روح الله احمدزاده کرمانی، علی باقری کنی، فاضل نظری، ناصر باهنر، علی فروغی اصل، خسرو تهرانی، کاظم جلالی، سعید جلیلی، محمد رحیم آقایی پور، محمد جواد نیک روش، فرید الدین حداد عادل، میثم مطیعی، سید محمد طباطبایی، علی صالح آبادی، محمد فطانت فرد هادی فرجود، وحید کرایلی، وحید یامین پور، میلاد عرفان پور مصطفی غفاری، علی الفت پور، اصغر افتخاری، محمد مهدی سیار، حمید هوشنگی، سید بشیر حسینی و…
ایران ماوا مرکزی مطمئن برای اجاره سوئیت در تهران.
 
 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست