طبیعت ایران را بیشتر بشناسیم

5K
طبیعت ایران را بیشتر بشناسیم
برای اجاره آپارتمان مبله در تهران با ما در تماس باشید.
ایران، دارای طبیعتی شگرف و ناب است و که می توان آن را بعنوان یکی از بی نظیرترین کشورها در مناظر طبیعی دانست و از این نظر دارای رتبه پنجم در جهان است.
هر قسمت از کشور پهناور ایران طبیعتی متمایز از سایر قسمت ها دارد. کوه های سر به فلک کشیده، کویرهای وسیع، آبشارهای چشم نواز، جنگل های سرسبز، آتشفشان ها و… مانند تکه های پازلی هستند که در کنار هم ایران را در نظر جهانیان جلوه گر نموده اند.
اگر گوشه های این پازل را به دقت نگاه کنیم در قسمت شمالی به رود ارس خواهیم رسید و دریای خزر و رود اترک نیز در همان قسمت خودنمایی می کنند. در بخش شرقی کوه های سر به فلک کشیده که به نام هندوکش خوانده می شوند قرار دارند. البته کوه های دره سند نیز در همین بخش هستند. غرب ایران حوضه آبریز اروندرود را در خود می بیند و دامنه های شرقی کوه های زاگرس نیز در آنجا هستند. دریای بزرگ عمان و خلیج همیشه فارس نیز در جنوب ایران به خوبی دیده می شوند.
شاید کمتر اسم شهرهای کلیساکندی و جالق را شنیده باشید، این شهرها به ترتیب غربی ترین و شرقی ترین شهرهای ایران هستند. شهرهای پارس آباد و چابهار هم به ترتیب شمالی ترین و جنوبی ترین شهر ایران هستند.
دشت لوت(کویر زیبای ایران زمین)
شاید بسیار جالب باشد که بدانید بشتر از نیمی از کشور ایران را مناطقی تشکیل می دهند که اغلب کویری و نیمه کویری هستند و آن ها به دسته های مختلفی تقسیم می شوند مثل:
1-کویر مرکزی
2-کویرهایی که به ریگ جن شهرت دارند.
3-کویر لوت
4-کویر کوچک
در بین همه کویرهای ایران، دشت کویر و دشت لوت از شهرت بیشتری برخوردار هستند و مساحت آن را در حدود سیصد و شصت هزار کیلومتر تخمین زده اند.
اجاره آپارتمان مبله در تهران با ایران ماوا
متاسفانه این مناطق در عین این که بسیار زیبا و دیدنی هستند اما کماکان ناشناخته اند. البته سختی عبور و مرور در کویر لوت شاید یکی از دلایلی باشد که کمتر به آن توجه می شود. در بخش هایی از دل این کویر به هیچ عنوان موجود زنده ای یافت نمی شود.
کوه دماوند
کوه ها، دربرگیرنده بیش از 30درصد از خاک ایران هستند. باستان شناسان شروع شکل گیری کوه ها در ایران را در دوران سوم زمین شناسی می دانند و چین خوردگی های آنها را از همان دوران می دانند. البته آتشفشان ، منشأ برخی از کوه ها است که ادامه موجب شد تا چشمه ها به وجود آیند . چشمه هایی که آب های معدنی و آب گرم، هدیه آن ها به اهالی زمین بود.
زاگرس نام رشته کوهی است که در کنار رشته کوه های البرز مهمترین کوه های ایران را تشکیل می دهد. مرتفع ترین قله کشور ایران، قله دمانوند است که ارتفاعی به اندازه 5671 متر داشته و در قسمت شمال شرقی شهر تهران، قابل رؤیت است.
از نظر اهمیت، قله های سبلان، سهند، تخت سلیمان، زردکوه،دنا،تفتان، مهمترین هستند. محل قرار گیری و ارتفاع آنها عبارتند از:
1-سبلان در غرب ایران با ارتفاع 4880 متر
2-سهند در جنوب شهر تبریز با ارتفاع 3707 متر
3-تخت سلیمان در شهر سرسبز مازندران با ارتفاع 4820 متر
4-زردکوه در شهر چهارمحال و بختیاری با ارتفاع 4550 متر
5-دنا در شهر یاسوج با ارتفاع 4309 متر
6-تفتان در قسمت جنوبی شهر زاهدان با ارتفاع 3941 متر
هر کدام از این قله ها زیبایی ها و جلوه های منحصر به فردی دارند که هر گردشگری را مجذوب خود خواهد کرد.
اگر به دنبال اجاره آپارتمان مبله در تهران هستید با ما تماس بگیرید.
جنگل های ایران
به طور کلی جنگل هایی که در ایران قرار دارند بیشتر در ناحیه های شمالی و بخش جنوبی دریای خزر واقع شده اند. از نظر کیفیت آب و هوا ، این جنگل ها عموما هوای معتدلی را در دل خود جای داده اند که گاه رو به شرجی شدن می رود.
یکی دیگر از خصوصیات جنگل های ایران گونه های مختلف گیاهان و جانورانی است که در آن ها وجود دارد. استان اردبیل و بخش شرق این استان جایی است که این جنگل ها آغاز می شود و ادامه آن تا استان خراسان شمالی می باشد. البته این امتداد استان های مازندران و گیلان را در خود جای می دهد.
اگر نقشه طبیعت ایران را خوب تحلیل کنیم متوجه می شویم که در حدود سه میلیون و چهارصد هزار هکتار آن جنگل است و قسمت بیشتر آنها در کوه های البرز و دامنه شمالی این کوه ها و استان های ساحلی که در جوار دریای خزر قرار دارند، می باشند.
چشمه علی(یکی از چشمه های شهر سمنان)
از نظر تعدا، ایران دربرگیرنده پانصد چشمه است که کاربری آنها اآب معدنی و آب گرم می باشد. اغلب استفاده از این چشمه ها جنبه آشامیدنی، بهداشتی و درمانی دارد. رشته کوه های البرز که پیش تر در مورد آن سخن گفتیم و شهر آذربایجان بیشترین چشمه را دارند. البته چشمه های متعددی نیز در اطراف شهر اصفهان بندرعباس و مشهد واقع شده است. از معروفترین این چشمه ها می توان به چشمه سرعین اشاره کرد که در استان اردبیل قرار دارد. آب گرم لاریجان نیز یکی دیگر از چشمه هایی است که در رشته کوه های البرز واقع شده است.یکی دیگر از چشمه های معروف ایران، آب معدنی محلات می باشد که هر سال پذیرایی تعداد زیادی از افراد است.
اجاره آپارتمان مبله در تهران را از ما بخواهید.
دریاها و دریاچه ها
همانطور که می دانیم بزرگترین دریاچه دنیا، دریاچه خزر می باشد که دریای عمان نیز مهمترین دریایی است که در ایران واقع شده است. این دریاها پل ارتباط دریایی ایران با دریاهای آزاد است.
برخی از دریاچه های ایران ددائمی هستند. یعنی در تمام طول سال ، آب داشته و خشکی برای آنها معنائی ندارد. اما بعضی دیگر از آنها در روزهای خشک سال، کم آب یا بی آب می شوند.
بعد از دریاچه خزر که دریاچه دائمی است ، دریاچه های بختگان ، جازموریان و پریشان جزء مهمترین دریاچه های دائمی ایران هستند. البته دریاچه های زیریوار ، مهارلو و پریشان نیز دریاچه های مهمی می باشند.
برای اجاره آپارتمان مبله در تهران به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط
فهرست