زیگورات چغازنبیل نمونه ای متفاوت از یک بنای آجری – قسمت اول

6K
اجاره سوئیت در تهران
اجاره سوئیت مبله در تهران  امزوه متقاضیان زیادی دارد. اگر به دنبال اجاره سوئیت مبله در تهران هستید با ما تماس بگیرید.
ساخت زیگورات چغازنبیل به دوره ایلامیها مربوط می شود. این مکان که بعنوان یک نیایشگاه شناخته می شود باقی مانده از شهری است که آن را “دوراونتاش” می خواندند.
دستور ساخت این بنا را پادشاه مطرح ایلامیها ، اونتاش گال در سال 1250 قبل از میلاد صادر کرد و به نوعی این سازه را برای مدح و ستایش از اینشوشیناک که وی را محافظ و نگهبان شوش می دانستند بنا کرد.
اگر از جنوب شهر شوش چهل و پنج کیلومتر فاصله بگیریم ، در جوار منطقه ای که با نام هفت تپه شناخته می شود می توانیم شاهد سازه بسیار دیدنی چغازنبیل باشیم.
در مورد مشخصات این بنا موارد زیر قابل ذکر می باشد:
بلندای ابتدایی و آغازین: 52 متر
تعداد طبقات: 5 طبقه
ارتفاع باقی مانده در عصر حاضر:25 متر
در لغت چغازنبیل به معنای زنبیلی تعبیر می شود که واژگون شده است و در اصل نمی توان این نام را نام باستانی این مکان تاریخی به شمار آورد.
برخی نیز چغازنبیل را نام قدیمی شهر شوش می دانند.
زیگورات نیز واژه ای عیلامی بوده که به نیایشگاه و محل نیایش معنی می شود.
به طور کلی باستان شناسان این محل را با همان نام سازنده آن یعنی دور اونتاش می شناسند یعنی شهر اونتاش  که این شهر به عنوان شهری مذهبی شناخته شده است.
برای اجاره سوئیت مبله در تهران در کنار شما هستیم
جاده اهواز که به شهر شوش  می رسد، جاده ایست که چغازنبیل را در دل خود جای داده است. اگر دقیق تر بخواهیم راجع به مکان آن صحبت کنیم بین شوشتر و شوش در جوار رود دز می توانیم این مکان تاریخی و باستانی را ببینیم و این موضوع اثبات می کند که شهرهای شوشتر و همچنین شوش دو شهر باستانی با قدمت زیادی هستند که در زمان های خیلی دور هم وجود داشته اند.
متاسفانه در پی حمله ی بی رحمانه ای که لشکر آشور بانیپال به این مکان داشت ، ویرانی های زیادی دامنگیر چغازنبیل شد به گونه ای که صدها سال این بنا مثل زنبیلی که برعکس و واژگون شده است در زیر خروارها خاک دفن گردیده بود.
رومن گیرشمن که فردی فرانسوی بود در زمان پهلوی دوم دستور داد تا عملیات خاکبرداری از آن مکان صورت بپذیرد.
این خاکبرداری باعث شد تا اسرار نهفته ای از پیشینه و سابقه باستانی ایران کشف و ضبط شود، اما نکته تأسف بار این است که بعد از گذشت چندین سال(حدودا 50 سال)  به علت عدم توجه و رسیدگی لازم، این بنا دچار فرسودگی و آسیب دیدگی جبران ناپذیری شد.

 

اجاره آپارتمان مبله تهران و آپارتمان هایی با امکانات کامل از طریق ایران ماوا
خوب می دانیم ، بنایی که خشتی است و از گل ساخته شده در برابر عوامل فرساینده به خوبی نمی تواند مقاومت کند و این مساله باعث شد که در طول این سالیان آنچه که از طبقه های فوقانی باقی مانده بود آسیبهای نسبتا جدی ببیند.
جالب است بدانید که چغازنبیل یکی از بناهایی است که سازمان یونسکو آن را به عنوان میراث جهانی ثبت کرده است.
خطوطی که روی آجرهای سازه چغازنبیل قابل مشاهده است بسیار دیدنی هستند . خطوط میخی در روی آنها در کنار خطوط ایلامی و اکدی ارزش باستانی آنها را چندین برابر کرده است. از خواندن این خطوط می توانیم به مواردی از قبیل نام و نسب پادشاه سازنده و هدف و چگونگی ساخت آن پی برد.
اگر به آجرهای صحن بیرونی این بنا نگاه کنیم بر روی سطح آنها در حدود چهار ردپا که متعلق به انسان است و بیشتر شبیه ردپای کودکان است مشاهده خواهیم کرد. در قسمت های دیگر چند جای پای حیوان دیده می شود. این ردپاها بیشتر به نژاد گربه سانان شباهت دارد.
شاید برای شما این سؤال مطرح شود که چگونه این ردپاها بر روی آجر نقش  بسته است.
پاسخ این است که مردمان آن زمان (حدود سه هزار و دویست سال پیش) خشت های خام را در ساحل دریا قرار می دادند تا نور خورشید به خشک شدن بهتر آنها کمک کند. این مسأله موجب می شد تا افرادی که اغلب کودک بودند از روی این خشت ها راه بروند و ردپایشان روی آنها به بماند.
پایان قسمت اول…

برای مطالعه قسمت دوم اینجا را کلیک کنید.

 

ایران ماوا برای اجاره سوئیت مبله در تهران بهترین گزینه ها را معرفی می کند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست