اماکن دیدنی تهران – کاخ موزه نیاوران(قسمت اول)

5K
اجاره آپارتمان مبله
اگر به دنبال اجاره آپارتمان مبله در تهران هستید ایران ماوا همراه شماست.
منطقه نیاوران تهران، محلی است که از سال های دور کاخ زیبای نیاوران در آن ساخته شده است.
ابتدا محل مورد نظر باغی بود که همجوار روستایی به نام “گرده وی” بوده است. از آنجا که این باغ در نیزاری قرار داشت، و فتحعلی شاه یکی از شاهان قاجار آنجا را محلی برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت خود قرار داده بود، آنجا را “نی آوران” و سپس “نیاوران نامیدند.
بخش هایی که کاخ موزه نیاوران را تشکیل داده اند شامل 9 قسمت می باشد:
1-کتابخانه: این کتابخانه دارای جنبه اختصاصی در آن دوره و متعلق به فرح پهلوی بوده است.
محل قرار گرفتن آن ضلع شمال شرقی مجموعه نیاوران است. این کتابخانه که در دو طبقه و یک زیرزمین تجهیز شده است زیربنایی معادل 770 متر دارد.
در سال 1355 هجری خورشیدی بود که شرکتی به نام” فرمان فرماییان” طراحی ساختمان این کتابخانه را برعهده گرفت و یکی از هنرمندان آمریکایی با سلیقه ی مثال زدنی آیینه کاری آن را انجام داد.
نکته قابل ذکر این که به دلیل دور بودن فضای مورد نظر از استفاده عمومی، این طراحی دکوراسیون با وجود متمایز بودن ، از استانداردهایی که برای یک کتابخانه استفاده می شود فاصله دارد. در کنار این موضوع وجود لوازمی مثل پیانو در کتابخانه، این نکته را به اثبات می رساند.
برای اجاره آپارتمان مبله در تهران با ما در تماس باشید.
به طور کلی آثار دیگری نیز در کتابخانه به چشم می خورد که باعث شده این فضا بی شباهت به موزه نیز نباشد. آثاری مثل یک ترکیب حجمی که نسبتا بزرگ است و تعداد 4356 استوانه شفاف آن را تشکیل داده اند و کاربرد آن برای روشن کردن فضای کتابخانه است.
آثار حجمی نیز بخشی از لوازم موجود در کتابخانه هستند.
آثاری که دست هنرمندانی مثل پرویز تناولی و منوچهر یکتایی آنها را خلق کرده اند.
تعداد کتابهایی که در این کتابخانه وجود دارد 23هزار جلد است که در 16 هزار عنوان مختلف جمع آوری شده و مهمترین آن ها کتب تاریخی ، ادبیات فرانسه و کتبی است که مربوط به هنر نقاشی است.
وجود مجموعه های خطی نیز در این کتابخانه ارزش تاریخی آن را چندین برابر کرده است.
2-کاخ نیاوران: فتحعلی شاه قاجار در باغ نیاوران اقدام به احداث کاخی کرد که این کاخ در دوران حکومت پهلوی توسط محمدرضا شاه تخریب شد و کاخ نیاوران در آن جا بنا نهاده شد. محسن فروغی نام فردی است که با الگو برداری از طرح های ایرانی پیش از اسلام و پس از اسلام اقدام به طراحی این کاخ کرد.
مساحتی که برای کاخ نیاوران ذکر کرده اند، نزدیک به یک هکتار می باشد. تعداد طبقات این کاخ 2 طبقه است که در جوار آن یک نیم طبقه نیز در باغ نیاوران ساخته شده است.
کاربری این مجموعه در بدو تاسیس، بیشتر برای استقبال از مهمانانی در سطح عالی بود و تصمیم بر این شد که دربار به شکل کاملا سلطنتی از آنان پذیرایی به عمل بیاورد اما در ادامه با تغییراتی که به وجود آمد از کاخ به عنوان محلی برای سکونت شخص محمدرضا شاه و خانواده وی استفاده شد.
بعد از این که انقلاب مردمی و اسلامی ایران در سال 1356 به پیروزی کامل دست یافت حدود 11 سال بعد یعنی در سال 1365 کاخ موزه نیاوران فعالیت رسمی خود را آغاز نمود.
اجاره آپارتمان مبله در تهران و آپارتمان هایی با امکانات کامل از طریق ایران ماوا
3-کوشک احمد شاهی: این کوشک در همسایگی محمدرضا پهلوی قرار داشته است و آخرین سازه ای بود که در زمان حکومت قاجاریان بنا شد.
احمد شاه قاجار این محل را که در دل باغ نیاوران بنا شده است برای استراحت ییلاقی خود انتخاب کرده بود. مساحت این کوشک را در حدود هشتصد متر بیان کرده اند. تعداد طبقات آن دو طبقه است و سقف آن به صورت شیروانی ساخته شده است. یکی از خصوصیات معماری کوشک احمدشاهی نمای آجری آن است که به صورت زیبایی تزئین شده است.
همه ی فضای بیرونی این عمارت را نمای آجری پوشانده که دارای طرح های مختلفی است.
بخش جنوبی بنا محل قرار گرفتن وردوی آن است.
در دوره دوم پهلوی نسبت به نوسازی و مرمت این عمارت اقدام شد. کلیه مبلمان آن تعویض گردید و به محلی آرام برای فعالیت های دفتری و سکونت محمدرضا پهلوی تبدیل شد.
اجاره آپارتمان مبله در تهران با ایران ماوا
تعداد شش اتاق نیز در طبقه همکف به چشم می خورد و 2 راهروی مجزا در طرفین نیز ساخته شده است.
در مورد اقلام قیمتی که در کوشک قرار دارد می توان به اشیائی اشاره کرد که از جنس نقره و برنز ساخته شده اند. کشورهای مختلف، برای حکومت وقت هدایایی آورده اند که بخشی از آنها در این عمارت نگهداری می شوند. مدال های مختلف و تابلوهای نقاشی متعددی نیز در آنجا وجود دارد.
از دیگر اشیاء تزئینی موجود می توان به ویترینی اشاره کرد که دربرگیرنده سنگهای معدنی تزئین است. یک تکه سنگ از کره ماه، یکی از جذاب ترین اشیایی است که در این ویترین قرار گرفته است.
اگر به ضلع شمالی ایوان نگاه کنیم متوجه نقش شیر و خورشیدی می شویم که با گچ بری تزئین شده و روی دیوار نصب شده است.
یکی از کارهای قابل توجه دیگری که بعد از انقلاب انجام شد حفاظت از این سازه و همچنین مرمت بنا بود که این اتفاق مهم در سال 1379 و در اردیبهشت ماه رخ داد.
پایان قسمت اول
برای مطالعه قسمت دوم اینجا را کلیک کنید.
برای اجاره آپارتمان مبله در تهران با ما در ارتباط باشید. ایران ماوا مرکزی مطمئن برای آسایش شما در سفر به تهران.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست