آشنایی با محله های تهران – محله دزاشیب(قسمت اول)

4K
اجاره آپارتمان مبله در تهران
برای اجاره آپارتمان مبله در تهران با ما تماس بگیرید.
از جمله محله های وخوش آب و هوا و البته مهم از جنبه های تاریخی تهران، محله ی دزاشیب است.
این محله که در شمیرانات و شرق تجریش واقع است از هر جهت به منطقه ای حائز اهمیت راه دارد.
 دزاشیب از شرق به خیابان شریعتی، از غرب به چیذر و فرمانیه، از جهت جنوبی به تپه ی قیطریه و از شمال هم به امامزاده قاسم مربوط می شود.
اهمیت مذهبی این منطقه نزدیکی به دو امامزاده می باشد، یکی امامزاده قاسم و دیگری امامزاده علی اکبر محله ی چیذر.
اگر بخواهیم دزاشیب را قسمت بندی کنیم می توانیم آن را به دو قسمت محله بالا و محله پایین نامگذاری کنیم که البته این نامگذاری و قسمت بندی به دست افراد ساکن درآنجا انجام شده است.
بالاتر گفته شد که دزاشیب از لحاظ تاریخی دارای اهمیت است، شایعات بسیاری در مورد باستانی بودن این منطقه وجود دارد که البته بسیاری از آنها صحت ندارد.
ایران ماوا مرکزی مطمئن برای اجاره  آپارتمان مبله در تهران
بر اساس آثار باستانی بدست آمده این نتیجه حاصل شده که دزاشیب دارای قدمتی حدود 3300 سال است. بقیه ی شایعات که قدمت آنرا بیشتر می دانند هیچکدام سند و مدرک معتبری برای ارائه و اثبات ندارند.
اگر بخواهیم در مورد نام دزاشیب توضیحی دهیم می توانیم بگوییم که این نام این مکان در طول زمان دچار تغییراتی شده است.
ابتدا نام آن دزج سفلی بود. بعد ها به ددرشو تغییر یافت و اکنون هم که نام آن دزاشیب است در واقع تغییر یافته ی دزآشوب یا دژآشوب می باشد.
با تحقیقاتی که در دزاشیب به انجام رسیده موضوعی توجه ما را به خود جلب کرد، بسیاری از افراد ساکن این محل دارای فامیلی عباسی یا قاسمی هستند.
زمانی که علت این امر را جویا شدیم متوجه شدیم که دو تن از اجداد افراد روستا به نام های قاسم و عباس بوده اند و آنها نیز فامیلی خود را بر اساس آن انتخاب کرده اند.
عده ای نیز به نام مومن بیگی شناخته می شوند، بر اساس پرسش های به انجام رسیده مفهوم شده که این ها از گرجستان به ایران مهاجرت کرده اند. منبع درآمد زنان دزاشیب بیشتر سبد بافی بوده که امروزه نیز آنها این عمل را ادامه می دهند.
 منبع درآمد مردان نیز همانطور که در بالا اشاره شد کشاورزی و دامداری بوده است.
مردم دزاشیب از لحاظ شغل به دو دسته تقسیم می شدند. عده ای را کاسبان و گروه دیگر را دامداران تشکیل می دادند. اگر به دزاشیب بروید متوجه خواهید شد که این محله هنوز هم بافت قدیمی خود را حفظ کرده است. قنات هایی در این محله وجود دارند که یکی در نزدیکی مسجدی به نام امیرالمومنین و دیگری در خیابان شهید امیر حسین کریمی قرار دارد.
از مشاهیر این محله می توان به چند تن از جمله: شیخ علی شریعتمدار، میرزا رفیع خان، میرزا هدایت و برادر فتحعلی شاه به نام حسین قلی خان قاجار اشاره کرد. علی شریعتمدار که بالا به آن اشاره شد فردی است صاحب اثری به نام آب حیات.
تا اینجا به معرفی دزاشیب و قدمت آن و منبع درآمد و چیزهای دیگر درباره ی آن پرداختیم، اکنون موقع این است که به آثار تاریخی آن بپردازیم:
پایان قسمت اول
اگر به دنبال اجاره آپارتمان مبله در تهران هستید با ما تماس بگیرید.
اجاره آپارتمان مبله در تهران با ایران ماوا

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست