آشنایی با دانشگاه صنعتی امیر کبیر

5K
اجاره آپارتمان مبله تهران

از جمله دانشگاه های صنعتی کشور که عموم رشته های آن مربوط به شاخه های مهندسی و دیگر شاخه ها از این قبیل می شود. دانشگاه امیر کبیر تهران یکی از دانشگاه های برتر ایران است که برای وارد شدن به آن به قصد ادامه ی تحصیل باید رتبه ی مناسبی در  آزمون های سراسری دریافت کرد. دانشگاه صنعتی امیرکبیر را بعنوان دانشگاه پلی تکنیک تهران نیز می شناسند.

 

پذیرش دانشجو در دانشگاه امیر کبیر تهران

پذیرش دانشجو در این دانشگاه نسبت به سایر داشنگاه های ایران کم بوده به صورتی که در سایر دانشگاه های ایران نسبت اغضای هیات علمی به دانشجویان 1 به 33 است اما در دانشگاه صنعتی امیر کبیر 1 به 21 می باشد.

 

پروژه های بزرگ دانشگاه صنعتی امیر کبیر

بخش هایی از این دانشگاه به هنرسرای عالی تعلق دارد. سال تاسیس رسمی این دانشگاه سال 1337 هجری شمسی می باشد. بسیاری از پروژه هایی که امروزه به تمامی آنها افتخار می کنیم در این دانشگاه صورت پذیرفته است که از ان جمله می توان به: ساخت انواع ماهواره ها، ساخت هواپیما، ساخت موتور خودرو و… اشاره کرد.

بسیاری از رشته های این دانشگاه در کشور حرف اول را می زند که از آن جمله می توان به مهندسی برق اشاره کرد.

 

تاسیس دانشگاه بزرگ امیرکبیر

روند دانشگاه سازی در ایران پیش از انقلاب اسلامی شروع شد. دانشگاه تهران به دست رضا شاه ساخته شد و پس از آن دانشگاه صنعتی امیرکبیر به دستور محمدرضا شاه و به سال 1335 هجری خورشیدی و یا 1956 میلادی توسط مهندس نفیسی تاسیس شد. پر سابقه ترین دانشگاه کشور در زمینه ی فنی و مهندسی دانشگاه صنعتی امیر کبیر است.

یکسال پس از ساخته شدن یعنی در سال 1336 این دانشگاه شروع به پذیرش دانشجو کرد که این امر از طریق آزمون داخلی صورت پذیرفت و در سال 1337 فعالیت رسمی اش در زمینه ی 5 رشته ی مهندسی یعنی مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، مهندسی نساجی و مهندسی راه و ساختمان آغاز شد.

 

پردیس های دانشگاه امیرکبیر در کشور

با گذر زمان این دانشگاه را گسترش دادند و به آن سه پردیس در شهرهای بندرعباس، گرمسار و ماهشهر افزودند. با این امر دانشجویان دانشگاه نیز زیاد شدند تا جایی که امروزه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر 14000 نفر به تحصیل در مقاطع مختلف مشغولند. این امر یعنی گسترده کردن دانشگاه در سال 1357 خورشیدی انجام پذیرفت.

 

سیاست در دانشکده صنعتی امیر کبیر

مانند بسیاری دانشگاه های دیگر این دانشگاه نیز از گذشته ی سیاسی برخوردار است. جنبش دانشجوییاین دانشگاه از سال 1338 تا سال 1357 مشهور است. عباس عبدی این جنبش را در کتابی نوشته و آن را انتشارات نی منتشر کرد.

 

دانشکده های امیر کبیر تهران

بخش های مختلفی در این دانشگاه هست که می توان از آن ها به 16 دانشکده، 3 پردیس آموزشی، 1 پردیس بین الملل و یک مرکز آموزش الکترونیک اشاره کرد. دانشگاه تفرش نیز در گدشته زیر مجموعه ای از این دانشگاه بوده است.

دانشکده ها و واحدهای مختلف این دانشگاه عبارت اند از:

دانشکدهٔ مهندسی نساجی دانشکدهٔ ریاضی وعلوم کامپیوتر، دانشکدهٔ مدیریت، علم و فناوری، دانشکده ٔمهندسی برق، دانشکدهٔ مهندسی پزشکی، دانشکدهٔمهندسی پلیمر، دانشکده ٔمهندسی شیمی، دانشکده ٔمهندسی صنایع وسیستم‌های مدیریت، دانشکدهٔ مهندسی عمران ومحیط زیست، دانشکدهٔ مهندسی کامپیوتر وفناوری اطلاعات، دانشکده ٔمهندسی دریا، دانشکده ٔمهندسی معدن ومتالورژی، دانشکده ٔمهندسی مکانیک، دانشکده ٔمهندسی انرژیوفیزیک، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشکدهٔ مهندسی نفت، دانشگاه صنعتی امیرکبیر – واحد بندرعباس، دانشگاه صنعتی امیرکبیر – واحدگرمسار، دانشگاه صنعتی امیرکبیر – واحد ماهشهر، گروه آموزشی تربیت بدنی، گروه آموزشی زبان خارجی، گروه مستقل رباتیک، گروه مستقل شیمی، گروه مستقل نانوتکنولوژی، گروه معارف وعلوم انسانی و  گروه فلسفه وعلم.

 

رتبه جهانی دانشگاه صنعتی امیر کبیر

از نظر رتبه های جهانی این دانشگاه در رتبه ی 90 علوم کامپیوتر قرار دارد. این رتبه در سایت us world news and reports  قرار دارد. همجنین در نظام رتبه بندی دانشگاه لایدن، این دانشگاه در سال های 2012، 2013 و 2014 بعنوان برترین دانشگاه سطح ایران معرفی شده است. در اسفند سال 93 این دانشگاه برترین دانشگاه صنعتی کشور شد که بعد از آن دانشگاه صنعتی شریف و پس از آن دانشگاه علم و صنعت به ترتیب در رتبه های دوم و سوم قرار داشتند. در سال 2018 این دانشگاه رتبه ی دومین دانشگاه کشور را دریاقت کرد که پس از آن به ترتیب دانشگاه های علم و صنعت،صنعتی شریف و خواجه نصیر قرار داشتند. علاوه بر رتبه بندی های بالا، در زمینه ی رتبه بندی های شانگهای در سال 2015 این دانشگاه رتبه ی 151 الی 200 در زمینه ی ریاضیات قرار گرفت. در سال 2016 نیز بررسی در تمام زمینه ها انجام شد و طی آن دانشگاه امیر کبیر رتبه ی 401 الی 500 را دریافت کرد.

 

مشاهیر فارغ التحصیل از امیرکبیر تهران

افراد بسیاری در این دانشگاه بوده اند که امروزه جزو سران کشور و اشخاص مهم هستند که از آن ها می توان به: حمید چیت چیان(وزیر نیرو) ، معصومه ابتکار( رییس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رییس جمهور)، علی عباس‌پور(رئیسسابقکمیسیونآموزشوتحقیقاتمجلسشورایاسلامی) و… اشاره کرد.

بسیاری از فارغ تالتحصیلان این دانشگاه جزو افراد مهم کشور به حساب می آیند که در بالا به چند مورد از آنها اشاره شد که به جهت اختصار از نام بردن بقیه خودداری میکنیم. این دانشگاه به مانند بسیاری از دانشگاه های تهران، دانشگاهی سرنوشت ساز می باشد که هم اتفاقاتی که در آن می افتد و هم افرادی که از ان فارغ التحصیل می شوند تاثیر زیادی بر کشور و آینده ی آن می گذارند.

برخی از افرادی که امروزه در زمینه ی هنر و ورزش در کشور شهره هستند نیز از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند که از ان جمله می توان به داود میرباقری(کارگردان سینما و تلوزیون) و محمد محمدی(دروازه بان سابق پرسپولیس) و… اشاره کرد.

 

خوانندگان گرامی؛ اگر به دنبال رزرو آپارتمان مبله در تهران با شرابط مناسب و امکانات رفاهی هستید با ما درارتباط باشید.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست