آشنایی با گنبد سلطانیه – قسمت دوم

7K
اجاره آپارتمان مبله در تهران
برای مطالعه قسمت اول این مقاله از اینجا وارد شوید.
اجاره سوئیت در تهران را از ما بخواهید.
مشخصات سردابه:
این فضا با ترکیب و aشکل ساخت فضاهایی که قبلا راجع به آن صحبت کردیم(گنبدخانه و تربت خانه) افاده معنا می کند و محلی است که قبر در آن واقع شده  و مشخصات آن عبارتند از:
1-تعداد و اندازه پله ها: تعداد 9 پله به پهنای cm250
2-ارتفاع گنبد آرامگاه: 50/48 متر
3-قطر دهانه گنبد: 40/24
4-ضخامت گنبد: cm160
5-روش ساخت: دو پوششی و اندازه بین دوپوسته 60 سانتی متر می باشد.
در بین فضای پله ها محلی است که مقبره در آن واقع شده و در اطراف آن دو فضای نسبتا کوچک به چشم می خورد که نگهبان ها جهت حراست از قبر در آنجا مستقر می شدند.
وقتی بیشتر به ترکیبی که در فضا  استفاده شده است بیشتر دقت می کنیم و ارتباط آن را با کل مجموعه بررسی می کنیم، این نتیجه حاصل می شود که بینش مغول در ساخت این آرامگاه تاثیر بسیار زیادی داشته است و آئینی که به نام “شمنیت” خوانده می شود نزدیک ترین تقارن معنائی را با این سازه دارد.
پلکانها:
این پلکانها به شکل مارپیچ ساخته شده و موجب اتصال طبقه زیر به طبقه دوم، مناره های هشتگانه و غرفه های غیر ایرانی به هم شده است. البته این پلکانها به شکلی ساخته شده که همگی از پائین شروع نشود و تنها تعداد دو پلکان که یکی از آ«ها مربوط به زاویه های شمالی است در نمای بخش خارجی قرار گرفته است.
نکته دیگر این که پلکانهایی که در زوایای شمالی واقع شده اند امتدادشان به دومین طبقه می رسد و پلکان سوم، بدون این که به دومین طبقه متصل شده باشد به سمت بالا ادامه مسیر داده است.
طبقه سوم، مکان ظاهر شدن پلکانهای هشت گانه می باشد و تا مناره ها (که تعداد آنها 8 سازه می باشد) بالا می رود.
برای اجاره سوئیت مبله در تهران با ایران ماوا در تماس باشید.
ایوانها:
از خصوصیات مهم این ایوانها از بین بردن یکنواختی مربوط به جرزهای قطور است که در نتیجه باعث می شود سازه ظریف تر جلوه کند. تربت خانه ، محلی است که ورودی آن در ایوان جنوبی قرار گرفته است. درهای بزرگی هم در ایوانهای شرقی و غربی تعبیه شده است.یک در کوچک هم در انتهای طبقه اول ایوانهایی که فرعی هستند قرار داده شده است.
نکته دیگر سقفی است که در طبقه اول قندیل بندی و مقرنس کاری بسیار زیبائی است روی آن کار شده است.
در طبقه دوم راهروهای پوشیده ای وجود دارد که بخش ها را به هم مرتبط کرده است. غرفه هایی که در این طبقه قرار دارند با تزئینات و مقرنس کاری های فوق العاده دیدنی زینت شده اند. این آثار نشانگر ذوق فرهنگی و هنری هنرمندان دوره ایلخانی می باشد.
در ادامه برخی دیگر از خصوصیات ایوان های گنبد سلطانیه را مرور می کنیم:
تعداد: 8 ایوان
ارتفاع: 80/18 متر
عرض:70/7 متر
شکل قرار گیری: در عمق 60/2 و با ارفاعی به میزان 9 متر به دو طبقه مجزا تقسیم بندی شده اند. (در طبقات اول، ورودی های اصلی و فرعی تعبیه شده است که آنها محل ورود به محوطه های عبادتی بوده اند.)
همانطور که قبلا به طور مفصل اشاره شد دوجداره بودن گنبد سلطانیه که از دو قشر موازی و جدا از هم ساخته شده ، یکی از خصوصیات بارز آن است. مشخصات بی نظیر این گنبد دوجداره اولین تجربه ساخت گنبد به این صورت را رقم زده است و به جرئت می توان گفت که هیچ نمونه قبلی که مشابه این سازه باشد مشاهده نشده است.
این موضوع اهمیت ویژه ای به این بنای تاریخی می دهد و به نوعی می توان آن را الگو برای سازه هایی دانست که در آینده ساخته شده اند.
گنبد کلیسای سانتاماریا یکی از همین نمونه هاست که با الگو برداری از گنبد سلطانیه ساخته شده است.

 

پایان

 

برای اجاره آپارتمان مبله در تهران – ایران ماوا همراه شماست.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست